måndag 7 maj 2012

Kopplingsschema VDO vindinstrument

Jag har köpt ett begagnat analogt vindinstrument, från VDO från 80-talet med tre olika visarinstrtument: vindhastighet, vindriktning (+/- 180 grader) och vindriktning vid kryss (+/- 50 grader).



Tyvärr följde det inte med någon kabel mellan givaren med flöjel + paddelrotor som ska sitta i masttoppen och instrumenten.

Instruktionsboken berättar bara hur kabeln ska kopplas in, inte vilka poler som ska kopplas ihop med vilka.
Jag kontaktade KG Knutsson (KGK) som var generalagent på 1980-talet när VDO:s vindinstrument var vanliga. De var jättetrevliga och jag fick flera inskannade manualer. Tyvärr inte någon för mitt instrument.

Jag har letat på nätet i olika diskussionsforum utan att fått napp.

I lördags fick jag syn på en annons på Tradera för ett likandant instrument, inklusive givarkabel. Jag skickade ett meddelande till säljaren och undrade om han ville hjälpa mig att mäta upp kabeln. Strax därpå fick jag ett mejl med en skiss hur kabeln är kopplad.


Bilden visar kontakterna som de ser ut när jag tittar på instrumentet och vindgivaren. Tusen tack Olavi!

Jag har inte hunnit prova men räknar med att det här ska funka bra.


Kontaktdonet i instrumentet är en sjupolig DIN-kontakt som används för audio. Finns att köpa på många ställen.


I vindgivaren så är det en cirkulär kontakt som man skruvar fast. Den är vanlig för olika användningar i industrin. Finns att köpa hos ELFA: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=44-562-43&toc=0. Gissa om jag är glad att VDO använde vanliga kontakter och inte några egna specialkontakter. :-)

.

En av instruktionsböckerna från VDO som KG Knutson (KGK) mejlade mig visar ett kopplingsschema för masttoppgivaren (men inte vindinstrumentet) som jag tror bör gälla för mitt instrument också. Jag ska prova att mäta upp för att verifiera.


Användarmanualen visar hur man kan skarva givarkabeln och eventuellt koppla in dubbla uppsättning visarinstrument till en och samma givare.


En annan skiss från KG Knutsson (KG) visar hur man kan skarvar kabeln vid mastfoten. Jag noterar att matningen till vindsnurran från vindinstrumentet går genom dubbla ledare i kabeln.

Liten varning: Jag har inte sammanställt de olika skisserna och kollat att de är entydiga. Jag har i olika diskussionsforum läst att VDO:s vindgivare och kabel är kompatibel med alla nyare vindinstrument och att det bara är anslutningarna till instrumenten som skiljer sig åt.  Jag ska gå igenom och rita ihop alla dessa skisser till en enda.

Har du något att komplettera med? Skriv en kommentar.

1 kommentar:

  1. Hej Stefan!
    Det är några år sedan du publicerade denna guide till VDO vindinstrument men nu har den räddat min installation!

    Kontakten i masttoppen var trasig och inget fungerade! Nu kunde jag få tag på ett ersättningskontaktdon och även koppla (De gamla anslutningarna hade lossnat utan att lämna spår vilken färg som skulle sitta var)

    Jan-Olof

    SvaraRadera