Rätt segelsättning i alla väder.
Hur pass bra känner du din båt?Vet du vilka segel du bör ha uppe på kryss i 12 m/s för att få maximal fart och för att kunna segla bekvämt?
Så här säger Peter Norlin om segeldiagrammet: “Diagrarnmet har ett samband med den optimala krängningsvinkel som en båt bör segla med för att gå snabbt och bekvämt. För Shipman Accent är den 23 - 26° för Shipman 28 är den 24 - 27°, för Scampi är den 22 - 24° och för Shipman Norlin 34 är den 23 - 250°.
Det är dessutom en rekommendation från segelmakarna som anger ungefär vilka krafter man ska utsätta seglen för om man vill behålla deras livslängd. Följ gärna diagrammet i alla väder och vindriktningar men glöm inte heller att göra dina egna iakttagelser om båten.”
Det här är frågor som sysselsätter dom flesta seglare som är ute i sina båtar, och det är frågor som kräver ett definitivt svar.
Med det här segelsättningsdiagrammet som är framtaget av båtkonstruktören Peter Norlin har du ett praktiskt hjälpmedel vid val av segel i alla väder.
Så här läser du diagrammet.
På den vertikala axeln finns vindstyrkan inlagd: i båtens centrum år värdet 0 m/s och vindstyrkan ökar sedan både uppåt och nedåt. Runt ikring diagrammet avläser du vindriktningen mot båten (observera att diagrammet utgår från den skenbara vindriktningen som du kan avläsa på vindexen eller annat instrument).De olikfärgade segrnenten hänvisar till olika försegel, storseglet är den heldragna röda linjen.
Låt oss ta några Övningsexempel.
Det blåser 12 m/s och du ska segla med en skenbar vind av 60° mot båten. Där linjerna för 12 m/s och 60° skär varandra får du en punkt som säger genua 3 och två rev i storseglet. Hade du i samma vindstyrka seglat med vinden in från 120° dvs slör får du genua 2 och bara ett rev i storen.
Vid 10 m/s och spinnaker ser du av diagrammet att uppåt 140° får du problem och gör klokt i att skifta till genua 2 och full stor.
Diagramrnet är så utarbetat att det gäller alla typer av segelbåtar.
Fler polardiagram för olika båttyper finns på: http://www.blur.se/boats/
SvaraRaderaHej Stefan, har du möjligen ett polardiagram som fil som jag kan ladda in i tex Seapilot. Stort tack i förväg
SvaraRadera