måndag 20 augusti 2012

Väderprognoser, väderförväntningar och verkligt väder


Jag har avbrutit två av Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.

I båda fallen så var det den lite längre 48-timmarsvarianten och första dygnet hade gått riktigt bra. En bra bit över 100M hade vi seglat ihop.

Förväntan var stor, det här kommer att bli en succésegling! Men vi kom att bryta båda seglingarna på grund av vädret, eller kanske snarare på dålig överensstämmelse mellan förväntan och verklighet.

Vid första tillfället, en höstsegling, tvärstannade vi i bleke på tok för långt från mål. Det var den första av mina seglingar när vi på allvar följde flera väderprognoser på nätet. Fyra av fem prognoser talade om falnande vindar. Vi körde efter den femte.

Simpnäsklubb i dimma, stiltje och skymning. Svenska Kryssarklubbens 24-timmarssegling hösten 2009. Foto: Stefan Pettersson CC (NC-BY-SA).


Jag kan varken försvara eller förklara hur vi resonerade. Jag tror att det var så att det växte fram en plan, eller kanske Den Stora Planen om den Rekordlånga Seglingen. Till att börja med var Planen i linje med väderprognoserna. När sedan prognoserna sakligt, en efter en förklarade att "det här kommer inte att gå" så valde vi bort prognoserna, hellre än att skrota Planen.

Kvar fanns en prognos, som konsekvent fortsatte att lova oss fina vindar när redan vi låg där i stiltjen.

Vid andra tillfället, i våras, hade jag intecknat ett vindvride som kom senare än önskat. En snabb slör hem blev till byig kryss och vågfylld sträckbog. Där handlade inte om att prognosen var fel eller att jag var förblindad. Kanske var det så att vi vände hemåt för tidigt, att vi fått en behagligare segling om vi väntat in vindvridet. Istället blev en i besättningen rädd, en blev sjösjuk och tre blev väldigt blöta.

Uppblötta sjösjuketabletter. Ett minne från 24-timmarsseglingen våren 2012. Foto Stefan Pettersson CC (BY-NC-SA).

Den här seglingen kommer du att kunna läsa om i Ostpricken, Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets tidning, som kommer ut nu i dagarna.

I båda fallen så var det något som klickade i kedjan väderprognos - väderförväntningar - verkligt väder. Och, det var den mellersta länken, förväntningarna. Vi kan inhämta så bra prognoser som möjligt. Det verkliga vädret kan vi inte göra något åt.

Då måste vi titta på vår förväntan på vädret, och vad som händer om verkligheten inte stämmer med förväntan. Vad har vi för spelrum då? I mitt fall så hade jag inte något rimligt spelrum kvar att fortsätta seglingen enligt reglerna.

I första seglingen så blev det en stillsam motorgång Kapellskär - Blidösund - Husaröleden - Stavsnäs - Dalarö - Mysingen. I andra fallet smet vi med svansen mellan benen från Landsort via Dragets kanal till Nynäshamn där vi bastade, torkade och åt plankstek. Bra slut när det inte gick att fullfölja seglingarna.

Behöver du hjälp med första ledet i kedjan Väderprognoser - Väderförväntningar - Verkligt väder så har jag för eget bruk samlat flera olika prognoser och väderobservationer. Tipsa gärna om förbättringar!

Artikeln är publicerad av Stefan Pettersson under licensen Creative Commons CC (BY-NC-SA). Länka hit om du använder mitt material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar