tisdag 25 februari 2014

Ämnen trendar på Facebook

Idag fick jag syn på något jag inte sett för på Facebook. Att något trendar. Jag kör engelskspråkig Facebook och plötsligt mellan inläggen stod det "Bryan Cranston trending".

Något trendar på facebook i facebookflödet. Skärmbild.
Facebook presenterar trender i facebookflödet.

En snabb googling visar att trender i Facebook är en funktion som testats och smugits ut på olika ställen i världen.

Nyheter24 skrev om det i januari: "Snart kan du se vad som trendar i Facebook" som en funktion som enligt Digital Spy ska visas högst upp till höger. I mitt fall ser jag trendgrejen i flödet. Jag tror att det är smart med tanke på mobiler med smala skärmar.

Jaha, är det någon nytta eller kul med att se vad som trendar i Facebook? 

Kul kan det definitivt vara. Om det funkar på samma sätt som Twitter trendar så bör det ge en skjuts åt dagsaktuella ämnen. Just i det här fallet så verkar trenden om Bryan Cranston (skådespelare) handla om en ny film (Godzilla).

Ett ämne trendar på Facebook. Skärmbild av resultatlistningen.
Resultatlistningen av länken om vad som trendar på Facebook.

Min frågor just nu är:

  • Hur lokalt kommer Facebook trender att vara? Ärligt talat så känns den där filmen och skådisen ointressant. Hade "Alice Babs" trendat härom veckan?
  • Hur tänker Facebook? Handlar det bara om att hålla facebookflödet intressant? Eller finns det en direkt koppling till intäkter för Facebook?
  • Kan jag få något att trenda på Facebook och ge det ökad synlighet? Jag tänker att både som aktivist och marknadsförare.
  • Kommer upprörda skaror av facebookanvändare rasa över att "de ändrar på allt" och vilja ha tillbaka 2007 års version av Facebook?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar