måndag 10 december 2012

Men Stefan vad jobbar du med? Allom, vad är det?

På onsdag 12/12-12 kopplar jag om till nya versionen av Allom.

Jamen, vad är Allom och vad då koppla om?

Jo, så här är det. Jag har varit lite mystisk med vad jag jobbat med de senaste två åren. Jag utvecklar en evenemangskalender, Allom. Den ska bli lika bra som [gissa vilken sajt] är på begagnade prylar eller [en annan sajt] för att köpa och sälja bostäder. Gissa vilka. Ett utvecklingsarbete som jag medvetet kört under radarn.


Det var en gång...

Våren 2010 berättar Anders att han har en idé på en kalender på nätet, ett planeringsverktyg för säljare och marknadsförare. Idén är bra men den bygger på att någon redan matat in information om massa evenemang som är planerade. Så att en marknadsförare eller säljare kan haka på när någon annan planerar ett evenemang. Det är så jobbigt med de där idéerna som bygger på att innehållet bara ska finnas där i systemet. För det gör ju aldrig det. Och det kostar pengar att få någon att mata in det.

Vi skruvar lite på idéen och den börjar likna ett Blocket för evenemang och aktiviteter. Vi vänder på urpsrungsidén det och låter affärsidéen vara att serva arrangörer som vill marknadsföra sina evenemang. Klockrent!

Något sådant finns inte i Sverige. Jovisst, man kan beskriva sina evenemang på sin egen hemsida (ungefär lika smart som att sälja sin begagnade soffa på sin egen blogg, där ingen letar efter den). Eller lägga in evenemanget i något av 290 kommuners styvmoderligt hanterade evenememangskalendrar. Eller som ett facebookevenemang (som är helt omöjligt att söka sig fram till).

I samma veva så gör jag en undersökning på uppdrag i mitt konsultbolag, Lumano. Det handlar om att undersöka intresset och marknaden för någon sorts webblösning för många små föreningar. Någon som kan webb skulle kunna plocka ihop ett paket av befintliga, bra kostnadsfria webbverktyg för olika behov. Paketet skulle säljas tillsammans med webbhotell och support.

Del ett av undersökningen, finns det intresse och behov, görs som intervjuer och enkätundersökning där 2500 personer som jobbar ideellt med föreningars webbplatser svarar. Resultatet är entydigt: Ja, det finns stora behov. Allra mest av ett kalendarium (!) på hemsidan och därefter webbpubliceringsverktyg. Undersökningsrapporten finns på en webbplats för jag startade för att dela webbkunskap inom den ideella sektorn, Föreningswebben.
Vilka webbaserade funktioner tycker du att föreningen behöver? Kalendarium, publiceringsverktyg och mejllista är de mest efterfrågade verktygen.
Andra delen av undersökningen handlar om att titta på ekonomin. Den visar att betalningsviljan/förmågan är låg och att priserna på webbhotell är så pressade att ett paketerbjudande inte skulle ha någon lönsamhet. Webbpaketidéen läggs ned. :-(

Tyvärr är det inte så enkelt att finansiera utvecklingen av kalendern heller. På något märkligt sätt så är en jättebra idé jättedåligt värderad. Jaha, vad gör vi då? Lösningen får bli att jag utvecklar en första version som vi pilotkör och visar att idén och tekniken funkar. Anders säljer hus och garage istället. Betydligt tryggare för hushållsekonomin.

Jag börjar programmera. Någon gång runt 1992 var jag faktiskt öppen för tanken på att bli programmerare  men det gick snabbt över. Nu hade vi hade pratat med vännerna på Athega: Chrille, Tobbe och Mats om att de skulle utveckla kalendern åt oss. Men utan pengar blev det ingen utveckling. De hade pratat om programmeringsspråket Ruby på plattformen Rails. Ruby on Rails. Så varför inte? Jag provade några övningsuppgifter och det verkade coolt.

Men att gå från ett välregisserat exempel till en lite mer rörig verklighet, med tjugo år gamla programmeringskunskaper, i ett för mig okänt programmeringsspråk. Knepigt. Här kliver Micke in på banan. Han är  javautvecklare och konsult. För stunden utan uppdrag och erbjuder sig att hjälpa till. Vi sätter upp utvecklingsmiljö och sitter hemma i hans lya och programmerar. En kod-dojo. Nu börjar något växa fram: Evenemang, arrangörer, kommuner och användare som har olika behörigheter.

Layouten är enklast möjliga. Jag köper ett tema (en layoutmall) till publiceringsverktyget Wordpress som jag återanvänder. Eftersom jag inte vet hur jag vill att det ska se ut så får det väl se lite grått och tråkigt ut. Allt ljus på evenemanget och inget på själva kalendern.

Nu har det vuxit fram någon sorts fungerande prototyp. Under arbetets gång har jag fått kontakt med Pia som driver en mediebyrå i sörmländska Stallarholmen. Hon är en klippa på att kvantifiera olika målgruppers storlek och mediekonsumtion. Pia är en lokalpatriot som visar vilken livskraftig ort Stallarholmen är och hur föreningar och entreprenörer skapar många olika sorters evenemang och aktiviteter. Jag beslutar mig för att köra pilotverksamhet i Stallarholmen.

Okej. Vi har en grå prototyp och en evenemangsrik bygd. Men jag har inte något namn på kalendern. Så svårt kan det väl inte vara? Men det är det. Jag kör fast. Av en slump upptäcker jag att gymnasiekompisen Katarina driver namngivningsföretaget Eqvarium. Katarina och hennes kollegor lotsar mig fram till namnet Allom.

Jag pilotkör Allom i Stallarholmen med Pias hjälp. Träffar flera engagerade människor som arrangerar olika sorters evenemang. Till exempel Sven Ge som leder Stallarholmens Hembygdsförening och Stefan Seidel som är driver en lokal tidskrift, Träffpunkt Stallarholmen.

Några arrangörer hemma på Ekerö hakar på och vi får några kunder på andra orter också. Jag får massor av värdefull feedback, både i informella diskussioner och användningstester.

Men, det ser fortfarande grått och tråkigt. Nu får jag kontakt med Eva Strindlund som är formgivare, AD. Eva hjälper först till att ta fram en logotyp. Sedan en form. Nu växer en riktig sajt fram. Men arbetet tar tid. Nu går det inte att slarva sig fram. När några sidor är jättesnygga så syns det om andra är fula.

Och så ska hela Allom funka i mobil. Inte så att det blir en egen mobilversion eller mobilapp. Nej, Allom ska i första hand funka i mobilen och i andra hand också på surfplatta eller vanlig dator. Det stämmer med paradigmen "mobile first". Trenden är tydlig. Vi har stor andel mobila användare och allt tyder på att majoriteten av användarna snart kommer att vara mobila.

Nu går arbetet riktigt segt. Jag famlar lite efter metodik för det mobila utvecklingsarbetet. Systemet har blivit rätt så komplext faktiskt och jag måste bygga om, refaktorera, några viktiga bitar för att det inte ska bli svårt att underhålla den egenutvecklade programvaran. I kombination med att användarna av den första skarpa versionen ropar på nya funktioner och hittar buggar som jag måste fixa. Och då och då hoppa över till konsultverksamheten i Lumano för att dra in pengar.

Just det där med att hålla ordning på de olika versionerna är knepigt. Det har blivit två versioner som vuxit isär mycket. Jag gör som jag brukar, jag ropar på hjälp via Facebook och Ola som jag jobbat med en gång för länge sedan byter en lunch mot problemlösning i versionshanteringsverktyget git. Olas kunniga kollegor från Agical ansluter till lunchen med goda råd. Min bästa lunchinvestering någonsin.

Och nu när ja skriver det här så har jag fryst utvecklingarbetet och förbereder inkopplingen av "den nya Allom". Onsdag 12 december kopplar jag över. "121212" är väl ett roligt datum?

Det blir inget lanseringsparty, det får vi ta längre fram. Tack alla som hjälpt till!

Gamla Allom finns fortfarande på http://allom.se. Du kan smygtitta på en demoversion av nya Allom på http://smygtitt.allom.se. Den kommer sedan att flyttas över till http://allom.se.

Är du nyfiken på hur Allom funkar och varför Allom är så bra för att marknadsföra evenemang och aktivieter? Kolla in Alloms blogg!

Vill du hjälpa till?
  • Gilla Allom på Facebook. Gilla inläggen som jag gör där och gilla evenemangsannonser som ser intressanta ut på Allom. (Jo, även en så liten grej gör stor nytta för Allom når den vägen en större publik).
  • Arrangerar du något? Använd Allom för att marknadsföra dina aktiviteter och evenemang. Från loppisen i garaget till novelläsning på biblioteket och Springsteen i Globen. Det kostar fortfarande inte något att använda Allom. Längre fram kommer det att kosta ungefär som en varmkorv eller en kopp kaffe. Du som hjälpt till och pilotkört Allom kommer att få en rejäl bunt gratis evenemangsannonser.
  • Om du har en webbplats eller blogg så kan du visa ett urval av evenemang på din egen webb som ett "eget kalendarium".
  • Övertyga andra att använda Allom. 
Puss och kram. Over and out.

./stefan

Stefan Pettersson. Foto: Arne Wallers.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar